
HATÉKONY TANULÁS
A kineziológia módszere nem más, mint egy egyszerű eszköz, melynek segítségével ön és gyermeke könnyen felismerhetik és kiaknázhatják képességeiket. Ha a gyerek jobban bízik magában, akkor szívesebben megy iskolába és izgalommal tölti el a tanulás, így mindkét szülő és az egész család megkönnyebbül.
Helga Baureis-Claudia Wagenmann: Hatékony tanulás kineziológiával
TANULÁSSAL KAPCSOLATOS PROBLÉMÁK
Iskolás gyermekeinkre különösen nagy nyomás nehezedik. A tanárok és a szülők elvárásai tetézve a mindennapi élet egyéb negatív stresszfaktoraival (időhiány, szülők válása, költözés, rossz táplálkozás, mozgásszegény életmód, vizuális ingerek sokasága stb.) túlfeszített helyzetet hoznak létre. Azok a gyerekek, akik igyekeznek teljesíteni, megfelelni a rájuk zúdított töménytelen elvárásnak, többnyire szenvedés árán képesek csak megtenni. Félelem, szorongás jellemzi a hétköznapokat, a hétvégéből is tetemes időt kell a tanulásnak szentelni a kikapcsolódás, családdal együtt töltött tartalmas elfoglaltságok, a játék öröme, barátkozás, pihenés helyett. Gyakorlatilag alig marad iskolán kívüli életük, különórákra járnak, házi feladatot írnak. Minél magasabb osztályokba járnak, ez annál inkább így van. A tudomány óriási léptekben halad, rengeteg információt igyekeznek a diákok fejébe tölteni. Az egész család érintett ebben a problémában, hiszen ha az egyik családtag élete stressz, szorongás és szenvedés, ez a családi életre is kihat. Van úgy, hogy a feszült igyekezet ellenére sem sikerül minden elvárást teljesíteniük, legalábbis nem olyan eredménnyel, ahogyan azt szüleik és/vagy tanáraik elvárják tőlük, vagy ahogyan elvárják saját maguktól. Úgy érzik hasztalan volt minden igyekezetük és sorozatos kudarcot élnek át. Lámpaláz, vizsgadrukk, leblokkolás, negatív hozzáállás, tanulás körüli harcok, nézeteltérések tanárral, szülővel, társakkal. Vannak akik motiválatlanná válnak, feladják a küzdelmet. Különösen nehéz helyzetben vannak azok a gyermekek, akiknél valamilyen részképesség-, vagy magatartászavar nehezíti eleve a tanulás folyamatát.
Valójában a tanulásnak egy örömteli folyamatnak kellene lennie, hiszen maga az Élet állandó tanulás és ha már amúgy folyamatosan tanulnunk kell, miért is ne tehetnénk ezt boldog örömmel?
A siker örömteli megélésének élménye alapvető a tanulás szempontjából. Hogyan tanulnak a babák? Gondoljunk arra az arcukon is megjelenő önfeledt örömre, ami minden alkalommal felbukkan, amikor sikerül valami új dolgot megtanulniuk. Amikor legelőször sikerül megfogni valamit, hasra fordulni, kúszni-mászni, állni, az első lépéseket önállóan megtenni… Ezek a felhőtlenül boldog pillanatok mindig valami új mozgás megtanulásához kötődnek, miközben megtanulják koordinálni a szemük, kezük, testük működését, amelyek fontos szerepet kapnak majd később az iskolai tanulás során.
BRAIN GYM KINEZIOLÓGIAI RENDSZER
A tanulási képesség fejlesztésére megalkotott Brain Gym kineziológiai rendszer ezekre a korai mozgásmintákra épül. 26 egyszerű játékos mozdulattal idézi fel ezt a korai időszakot, amikor a tanulás öröm volt.
Az amerikai gyógypedagógus házaspár Dr. Paul E. Dennison és Gail E. Dennison több mint három évtizeden át dolgoztak a program kifejlesztésén, miközben felhasználták az oktatás, a fiziológia, az agyműködés és az alkalmazott kineziológia területén elvégzett széleskörű kutatások eredményeit. Feltárták a mozgás jelentőségét a tanulás fiziológiai folyamatában. A módszer a test-elme rendszer közötti hatékony kommunikációt segíti és korrigálja, mégpedig úgy, hogy növeli a játék és a kreativitás szerepét, ezáltal csökkenti a teljesítményt hátráltató stresszt. Az egyensúlyteremtő gyakorlatokat úgy tervezték meg, hogy természetes fejlődésünkhöz hasonlóan, mozgáson keresztül fejlesszék az idegpályákat. A Brain Gym kineziológiai rendszer a számolási készségek, az olvasás, az írás, a nyelvtanulás, a sportteljesítmények és teljes testmozgást igénylő tevékenységek javítására minden korosztály számára hatékony segítséget nyújt. A módszer arra is alkalmazható, hogy növelje koncentrációs képességünket, kapcsolataink és kommunikációnk minőségét, emlékezőképességünket, szervezési képességünket, és a mindennapi élethez való pozitív hozzáállásunkat. Az eredetileg gyermekek részére kifejlesztett Brain Gym program napjainkban életkortól függetlenül alkalmazható bárkinél, akik tanulási képességeiket kívánják fejleszteni. Szülők és pedagógusok olyan eszközt kapnak a kezükbe, amivel a tanulás terén örömöt és könnyedséget vihetnek a gyermekek és a saját életükbe is. Viselkedési és egyéb tanulási zavarokkal küszködő gyermekeket is lehet segíteni ezzel a módszerrel.